Jätetään pituuteen samat 20 cm pelivaraa, tilaa metrin syvyiselle pöydälle ja 1,5 m työskentelytilaa, pituudeksi tulisi noin 7,5 m. Pyöristetään leveys 3,5 metriin ja lisäksi vielä vähennetään seinäpaksuus, niin sopiva autotallin koko voisi olla ulkomitoiltaan 3,5x7,5 metriä.
Katoksen ei tarvitse olla niin syvä, joten sen päädyn voisi tehdä varastoksi, jolloin koko höskästä ei tulisi ihan tajuttoman pitkä. Varaston voisi jättää talliin päin auki, jolloin tallista pääsisi ulos avaamatta nosto-ovea. Aluksi tuo voisi vaikka olla kylmäkin. Myöhemmin sitten voisi laittaa ilmalämpöpumpun ja lämpöeristyksen seiniin, niin se olis siinä.
Tuonne saisi kaksi autoa sateen suojaan (t: nimim. "kyllästynyt kaivamaan autoa hangesta"), mahtuisi tekemäänkin jotain ja olisi vähän varastoa. Tallistahan tulee myös pulpettikattoinen, joten sen ullakolla on lisääkin tilaa.
Mittasuhteet kuvassa on jälleen mitä sattuu, mutta idea käy ilmi.
Terve,
VastaaPoistamahtaakohan talliin kannattaa laittaa ilmalämpöpumppua, koska talvella pitäisi pystyä myös kuivaamaan tallia kun lumet sulaa. Ilmalämpöpumppu ei lämmittäessään taida poista kosteutta, joten olisiko kuitenkin parempi ratkaisu laittaa pieni lto kone ja sähköinen lattialämmitys, jolloin talli ja auto kuivuisi, eikä ruostuisi niin helposti?
Varmasti olisi parempi laittaa LTO-kone ja lattialämmitys. Myös vesi ja viemäri öljynerotuskaivoineen olisi autotallissa käytännöllisiä.
VastaaPoistaHomma vaan on niin että kaikkeen ei riitä rahat, joten kompromisseja täytyy tehdä. Tämä on niistä yksi.
Kuivumisesta en kuitenkaan olisi huolissani, talliin toki tulee ilmanvaihto, painovoimainen, mutta ilmanvaihto silti.